10 peristiwa sejarah Negara Barat yang dilupakan ...........( 3 )



5. Joseph Warren - Bapa Revolusi


Joseph Warren  dianggap oleh ramai orang pada masanya sebagai arkitek sebenarnya dari Revolusi Amerikarrc.Dia adalah tokoh utama dalam salah satu pihak yang paling terkenal dalam sejarah Boston Tea Party.

Beliau menulis satu set ketetapan yang berfungsi sebagai Blueprint bagi kerajaan autonomi Amerika yang pertama. Ia menyampaikan pidato yang mencetuskan pertempuran pertama Perang Revolusi.

Dia adalah pemimpin Patriot, sebelum Perisytiharan Kemerdekaan, Joseph mempertaruhkan nyawanya melawan Inggeris di Battlefield . Sejarah tentang Joseph telah banyak hilang dari sejarah. Ia dikelilingi oleh nama-nama yang sangat terkenal dari sejarah Kemerdekaan Amerika, namun namanya sendiri hampir tidak pernah kita dengar hari ini.

               4.   George de La Tour - The Forgotten Masterpiece
  
Georges de La Tour  adalah seorang pelukis, yang menghabiskan sebahagian besar hidupnya bekerja di Kadipaten Lorraine  sepanjang hidupnya.

Beliau melukis adegan kebanyakannya berkaitan dengan agama diterangi oleh cahaya lilin. Selepas berabad lamanya kekaburan lahir selepas kematiannya, pada abad ke-20, beliau menjadi salah satu yang paling sangat dihormati oleh artis-artis Perancis Baroque abad ke-17.

Beliau dikenali sebagai Pelukis untuk Raja Perancis, & dianggap sebagai salah satu seniman terbesar. Sangat sedikit sekali di antara karya-karya beliau yang selamat dan sebab-sebab yang tidak diketahui, namun hasil usaha Hermann Voss, seorang sarjana Jerman, pada tahun 1915 karyanya ditemui kembali.

3 . Latihan 'Harimau' - D-Day Penaklukan Normandy


'Latihan harimau', atau 'Operasi Harimau', adalah nama kod untuk sebuah latihan skala penuh pada tahun 1944 untuk D-Day pencerobohan Normandy.

Semasa latihan, satu konvoi Sekutu diserang, mengakibatkan kematian 749 tentera Amerika. Kurangnya pengetahuan yang luas dari latihan ini adalah disengajakan.Untuk menyembunyikan rasa malu yang besar dari kegagalan rasmi latihan perang ini, semua yang terlibat disumpah untuk tidak membocorkan rahsia ini sebelum pencerobohan yang sebenarnya.

Sepuluh pengawai hilang yang terlibat dalam latihan itu Bigot- Level clearance untuk D-Day, yang bererti bahawa mereka tahu rancangan pencerobohan dan boleh dikompromikan pencerobohan sekiranya mereka telah ditangkap hidup-hidup.

Sepuluh pegawai yang mengetahui pencerobohan ini hilang, dan rencana pencerobohan sesungguhnya hampir dibatalkan sampai tubuh ke sepuluh pegawai latihan ditemui.

Sambungan >>>>>>>>



( Sumber Infromasi Sejarah Anda )


Post views: counter
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...