10 peristiwa sejarah Negara Barat yang dilupakan ...........( 2 )


7. Peshtigo - Kebakaran di Hutan


 

 Kebakaran di Peshtigo, Wisconsin, adalah kebakaran yang menyebabkan kematian yang banyak oleh api dalam sejarah Amerika Syarikat.
Pada saat itu berakhir, 1.875 batu persegi hutan telah digunakan dan dua belas komuniti masyarakat hancur. Antara 1.200 dan 2.500 orang dianggarkan telah kehilangan kehidupan mereka.

Api itu begitu kuat itu melonjak beberapa batu di atas perairan Green Bay, & bahagian-bahagian yang terbakar dari pintu Semenanjung, & melompat ke Sungai Peshtigo ,membakar di kedua-dua belah bandar.

6. Gil Eanes - Passing Point of No Return


Nama Gil Eannes hampir mengingatkan kita pada pekakas rumah, & juga dari tempat yang berkaitan dengan pengembara Portugis, Cape Bojador.

Eannes 's, Bojador mewakili sebuah penghalang unbreachable, titik yang tidak kembali, dan itu adalah pencapaian pahlawan ini enggan untuk lulus bahawa batas tak terlihat, tahun 1434.

Dengan demikian, dia membuka kawasan baru, tidak hanya di darat tetapi di dalam fikiran, dan dengan demikian mungkin zaman keemasan eksplorasi Portugis, dengan segala kemuliaan dan kengerian.

Selanjutnya, kapalnya entah bagaimana berjaya melepasi semua bahaya lain, Gil Eannes bertemu monster yang tak terkatakan di kawasan sub-khatulistiwa yang dikenali sebagai Antipodes.

Sambungan >>>>>>>>



( Sumber Infromasi Sejarah Anda )


Post views: counter
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...