10 peristiwa sejarah Negara Barat yang dilupakan ...........( 4 )



2. Kereta Bawah Tanah Pertama Amerika


Pada tahun 1904, sistem kereta bawah tanah moden New York dibuka secara rasmi. Namun, apa yang kebanyakan orang tidak tahu bahawa ia bukan kereta bawah tanah pertama.

Kesesakan yang mengerikan di Broadway, Alfred Ely Beach  disebut yang mempunyai idea - untuk membina kereta api bawah tanah, yang menggunakan kipas raksasa untuk menggalakkan dan menyedut railcar mundur dan maju melalui terowong.

Pesuruhjayanya telah dirasuah, William Tweed, Beach perlu mendapatkan kelulusan untuk membina terowong itu telah berpura-pura itu menjadi sebuah sistem penghantaran surat.

Beach & sekelompok kecil orang mula menggali terowong di bawah Broadway dalam gelap malam. Seluruh syarikat dirahsiakan, sebagai kotoran tersembunyi di ruangan bawah tanah sebuah bangunan dibeli Beach untuk tujuan itu.Pekerjaan berjalan dengan baik, tapi sesaat sebelum mereka boleh menyelesaikan baris pertama mereka mendapat angin dan disokong awam.



Pasukan Beach bekerja tambahan keras untuk menyelesaikan kereta api bawah tanah, dan dengan gaya yang mewah mereka membuka untuk umum kereta api bawah tanah pada tarikh 1 Mac 1870. Dia memungut dua puluh lima sen setiap penumpang untuk perjalanan dari Warren Street ke Murray Street. Ini adalah kejayaan besar - membawa lebih dari 400.000 penumpang pada tahun pertama beroperasi.

Malangnya Tweed sangat marah dan meneruskan sambungan masa depan kereta api bawah tanah. Tweed akhirnya dipenjara kerana rasuah, dan kebenaran diberikan untuk Beach untuk meneruskan kerja memperluaskan kereta api bawah tanah, tapi sayangnya pelabur peribadi cepat menghilang, kerana awal daripada krisis ekonomi.

Kereta bawah tanah yang belum selesai dan kekal tersembunyi di bawah bandar dimeteraikan ) sehingga ia telah digolongkan ke dalam Hall Station Kota.

Sambungan >>>>>>>>


( Sumber Infromasi Sejarah Anda )


Post views: counter
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...