Pengaruh Alam Sekitar Terhadap Pra-Sejarah




Pengenalan
 

Masyarakat zaman prasejarah banyak diperngaruhi oleh faktor alam sekitar dalam kehidupan seharian mereka.Hubungan manusia dengan alam sekitar dan cara manusia mentafsir hubungan tersebut dan membuat beberapa pengubahsuaian dalam hubungan tersebut, merupakan langkah awal pembentukan tamadun manusia.

Zaman prasejarah ialah zaman sebelum wujudnya rekod bertulis tentang kehidupan manusia.Alam sekitar telah mempengaruhi dari segi petempatan,kegiatan ,kepercayaan dan lain.
 

Pengaruh Alam Sekitar
  


Pemilihan Tempat Tinggal
 
Paleolitik – pilih gua, lubang bawah tanah, ranting yang ditutup dengan rumput / daun, supaya dapat berlindung daripada binatang buas, musuh, dan kesejukan.

Neolitik - pilih lembah sungai, dataran tanah pamah dan persisiran pantai untuk dapat bekalan air, kesuburan tanaman, tangkap ikan, kemudahan perhubungan & pengangkutan.




 

Agama & kepercayaan
 

Paleolitik - Alam dipercayai ada kuasa luar biasa – mengancam keselesaan dan kehidupan.

Neolitik – mengharapkan hasil pertanian - upacara pemujaan dan korban membuktikan mereka percaya kepada kuasa ghaib dan alam sekitar (cara mereka berdamai dengan alam sekitar).




 

Peralatan 
 
Paleolitik – mengunakan peralatan yang mudah dan ringkas.


Neolitik – menggunakan peralatan lebih kurang sama tapi halus dan kemas kerana dibuat daripada batu gua dan batu kapur.Peralatan mudah diperolehi kerana mereka tinggal di tepi sungai.

Paleolitik – membuat baju (suhu yang sejuk)

Neolitik – mencipta roda dan kapal layar, cipta cangkul, tajak dan kapak (pertanian)
Persekitaran mencabar manusia mencipta peralatan tersebut.


Sambungan >>>>>>






( Sumber Infromasi Sejarah Anda )


Post views: counter
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...