10 peristiwa sejarah Negara Barat yang dilupakan



10. Cahokia - Amerika yang dilupakan di Rom



Ia adalah tapak arkeologi terbesar berkaitan dengan budaya Mississippian, yang dikembangkan masyarakat maju di Amerika Utara tengah dan timur, dimulai lebih dari lima abad sebelum Kedatangan orang Eropah.

Ia juga adalah National Historic Landmark dan tapak yang dimasukkan dalam perlindungan negara. Selain itu, ini adalah salah satu dari hanya dua puluh Tapak Warisan Dunia di wilayah Amerika Syarikat. Ini adalah Pembinaan tanah prasejarah terbesar di Amerika utara Mexico.

Pada titik tinggi perkembangannya, Cahokia adalah bandar yang terbesar di utara pusat bandar Meso-Amerika besar di Mexico.


9. Kapal Sultana - Bencana yang dilupakan



Kapal wap Sultana adalah paddlewheeler Sungai Mississippi, musnah dalam sebuah letupan pada tarikh 27 April 1865. Hal ini mengakibatkan bencana maritim terbesar dalam sejarah Amerika Syarikat. Dianggarkan kira-kira 1.800 dari 2.400 penumpang terkorban ketika salah satu daripada empat kapal boiler meletup, dan Sultana tenggelam tidak jauh dari Memphis, Tennessee.

Punca bencana ini sebahagian besar dilupakan oleh sejarah adalah kerana berlaku akan selepas pembunuhan Presiden Abraham Lincoln, dan selama seminggu Perang Saudara.



8. Ziryab - Hamba yang merubah Masyarakat


Ziryab adalah  penyair, pemuzik, penyanyi, kecantikan, pereka fesyen, selebriti, trend, strategi, ahli astronomi, ahli botani, geografi dan bekas hamba dari parsi.

Kebanyakan orang tidak pernah mendengar tentang Ziryab, namun  2  inovasinya tetap digunakan sampai hari ini: Dia memperkenalkan gagasan tentang hidangan tiga (sup, hidangan utama, puding) &  ia memperkenalkan penggunaan kristal untuk gelas minum (gelas kaca).

Dia memperkenalkan asparagus & sayur-sayuran lain ke dalam masyarakat, & membuat perubahan yang signifikan dan penambahan pada dunia muzik.

Dia mencipta ubat gigi yang menpunyai rasa yang enak yang membantu kebersihan peribadi & juga mencari sebuah deodoran ketiak. Dia juga mempromosikan mandi dua kali sehari.

Sambungan >>>>>>>>



( Sumber Infromasi Sejarah Anda )


Post views: counter
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...